Pages Navigation Menu

Kemiönsaari, Parainen, Kustavi

Categories Navigation Menu

Paraisten uudet kuntoportaat johdattavat mahtaviin maisemiin!

Paraisten uudet kuntoportaat johdattavat mahtaviin maisemiin!

Paraisten kalkkilouhosta ympäröivälle jätekivimäelle on rakennettu kuntoportaat I samma båt – Samassa veneessä Leader-ryhmän tuella ja pääosin paikallisella talkootyöllä. Kiipeäminen kannattaa, sillä 470 askelman jälkeen palkintona on huikeat maisemat kalkkikivilouhoksille ja selkeinä päivinä jopa Turkuun saakka!

Paraisten Pajbakantiellä raikui kesällä 2021 moottorisahan ja porakoneen hurina, kun talkoolaiset viimeistelivät vuoden 2020 kesällä aloitettua kuntoporrashanketta.

– Rakentaminen aloitettiin viime vuonna hakkaamalla puita rinteiltä, ja lisäksi jouduimme kaivamaan vähän maata pois, jotta saimme rinnettä loivennettua. Kesäkuun alussa tänä vuonna taas aloitettiin varsinaisten portaiden tekeminen, kertoo hankkeen vetäjä Johan Kronberg.

Ammattilaiset hoitivat pohjatyöt, joiden jälkeen rakennustyöt jatkuivat talkoovoimin. Elokuussa toimittajan vieraillessa paikalla käynnissä oli kaiteiden kiinnitys varsinaisiin portaisiin.

– Meillä on tällainen eläkeläisporukka, jonka kanssa tehdään töitä kahden hengen ryhmissä neljä tuntia päivässä. Yleensä tullaan talkoisiin kaksi kertaa viikossa, kertoo Mårten Malmgård.

Portaisiin on käytetty Johan Kronbergin mukaan jo noin 2 000 talkootyötuntia. Hankkeen kokonaisbudjetti on 158 670 euroa, ja sen vetäjänä toimii Länsi-Turunmaan yrittäjät. Rahoitusta hanke on saanut paikalliselta Leader-ryhmä I samma båt – Samassa veneessä ry:ltä.

– Leader-tuen hakemisen jälkeen otettiin myös yhteyttä paikallisiin tahoihin, ja sitä kautta hankimme myös muuta rahoitusta ja yhteistyökumppaneita hankkeelle. Käännyimme Länsi-Turunmaan yrittäjien puoleen ja he nyt sitten vetävät tätä projektia, kertoo Kronberg.

Ilmakuva kuntoportaista.

Portaat kohoavat 50 metriä merenpinnan yläpuolelle.



Idea Helsingin Malminkartanon kuntoportaista

Ajatus portaiden rakentamisesta syntyi, kun Johan Kronborg vieraili Helsingissä Malminkartanon kuntoportailla, jotka ovat yhdet Suomen ensimmäisistä kuntoportaista.

– Olin mukana start upissa, jossa oli tarkoitus tehdä matkailijoille sovellus, jossa on tietoa kaikkien isompien kaupunkien ulkoliikuntamahdollisuuksista. Silloin tutustuin Helsingissä kohteeseen, josta en tiennyt aikaisemmin mitään – Malminkartanon kuntoportaisiin. Silloin tuli jo vähän ajatus siitä, että tänne Paraisillekin voisi tehdä sellaiset, kertoo Kronberg.

Rakennusintoa kuitenkin hidasti se, että Paraisilla ei juurikaan ole korkeuseroja tai sopivia mäkiä portaiden rakentamiselle. Kronberg sai kuitenkin lopulta idean portaiden rakentamisesta Paraisten kalkkilouhoksen jätekivikasan päälle. Louhoksen omistavalta Nordkalkilta tulee päivittäin monta tonnia jätekiveä kalkin louhimisen sivutuotteena, ja se pinotaan louhoksen ympärille kasoiksi. Kivikasa, jolla portaat sijaitsevat, on melko vanha, sillä siihen ei ole tuotu uutta kiveä sitten 1950-luvun.

– Nordkalkilta sanottiin aluksi, että kyseessä on kaivosalue, joten sinne on ulkopuolisilta pääsy kielletty. Ratkaisimme ongelman vuokraamalla maa-alueen Nordkalkilta ja tekemällä ikään kuin pienen oman alueen kaivosalueen sisälle. Nordkalk on ollut kannustava tässä projektissa. He ovat muun muassa antaneet meille käyttöön irtokiveä portaiden väylän pohjaksi, kertoo Kronberg.

Louhos itsessään on 130 metriä syvä, joten sinne on iso pudotus kivikasan päältä. Siksi portaiden vaatima maa-alue on aidattu. Erona moniin muihin suomalaisiin kuntoportaisiin Paraisilla rinnettä jouduttiin muokkaamaan portaille sopivaksi ja tekemään siihen 10 metrin paljas väylä. Yleensä ne rakennetaan esimerkiksi laskettelukeskuksen yhteyteen tai maastoon.

Johan Kronberg portailla.

Johan Kronberg toimi porrashankkeen vetäjänä.


Leader-tuella liikkumaan!

Suomeen on rakennettu Leader-tuen avulla monia kuntoportaita. Jo pelkästään Varsinais-Suomeen tehtiin vuosina 2014–2020 yhdeksät kuntoportaat, joihin paikalliset Leader-ryhmät myönsivät tukea maaseuturahastosta. Näin Paraisten portaisiin saatiin otettua mallia edeltävistä hankkeista. 

– Näköalatasanteeseen saatiin vinkki Loimaan kuntoportaista, jonka tasanteen penkit eivät kestäneet kuin pari kuukautta. Paraisille penkkeihin laitettiin heti rakennusvaiheessa vahvikkeet, jotta ne olisivat kestävämmät, kertoo Johan Kronberg.

Portaiden alle olisi tarkoitus asentaa vielä led-valot, jotta niitä voitaisiin käyttää myös talviaikaan. Valaistusjärjestelmä on kopioitu suoraan Sipoossa sijaitsevista kuntoportaista, joihin on asennettu liikkeen tunnistava sensori. Jos portaissa ei ole ketään, valot ovat pois päältä, mutta kun paikalle saapuu käyttäjiä, syttyvät valot päälle. Sensori myös laskee kävijämäärät portailla.

Kesäksi 2022 alueelle on tarkoitus rakentaa myös suurempi parkkipaikka, sillä portaille on odotettavissa paljon kävijöitä. 

– Paikalliset ovat olleet oikein mielissään kuultuaan hankkeesta. Portaiden askelväli on tehty tarkoituksella matalaksi, sillä niiden kohderyhmäksi on ajateltu kaikenlaiset ihmiset, eikä vain urheilijat, kertoo Kronberg.

Kaksi miesti kiinnittämässä kaidetta kuntoportaisiin.

Mårten Malmlund ja Bernt Engström asensivat kaidelautoja portaisiin elokuussa 2021.

 

Teksti ja kuvat: Nina Maunuaho, Haloo maaseutu!